Εκτύπωση

01/09/2017

koinoi trapezikoi logariasmoi

Στην αναζήτηση παραθύρων και διασταλτικών ερμηνειών στη φορολογική νομοθεσία έχουν επιδοθεί στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να παραμείνουν "ζωντανές" φορολογικά οι περιβόητες λίστες (Λαργκάρντ, Μπόργιανς, εμβασμάτων κα).

 

Παρά το γεγονός ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που ξεκαθαρίζει ότι έλεγχοι πέραν της 5ετίας μπορούν να γίνουν μόνο υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις έχει εκδοθεί πριν από δυο μήνες, το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει τη θέση που θα λάβει και δεν έχει δώσει οδηγίες στις ελεγκτικές υπηρεσίες.

 

Αυτό που αναμένουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες καθώς και οι νομικοί και φοροτεχνικοί που ασχολούνται με τα ζητήματα των φορολογικών ελέγχων είναι η σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που θα ορίζει και το τι έχει παραγραφεί.

 

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα τέλη Ιουλίου διέρρευσε σχέδιο γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους το οποίο ουσιαστικά τραβούσε μια γραμμή παραγραφής στη χρήση 2005 η οποία θα ήταν και η τελευταία χρήση που έχει, σύμφωνα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, παραγραφεί μαζί με όλες τις προηγούμενες.

 

Να σημειωθεί ότι οι ελεγκτικές υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ προχωρούν, μέσω απανωτών παρατάσεων που έχουν δοθεί στις προθεσμία παραγραφής, σε ελέγχους για τις χρήσεις έως και το 2000.

 

Οι πληροφορίες του capital.gr κάνουν λόγο για προσπάθεια του υπουργείου να τραβηχτεί η γραμμή της παραγραφής στη χρήση 2001, δηλαδή να διατηρήσει το δικαίωμα το ΥΠΟΙΚ να πραγματοποιεί ελέγχους και για την περίοδο 2002-2005 που με βάση το σχέδιο γνωμοδότησης του ΝΣΚ θα είχαν παραγραφεί.

 

Για να διατηρηθεί σε ισχύ το δικαίωμα του δημοσίου να διενεργεί ελέγχους και στις χρήσεις 2002-2005 εξετάζεται να αξιοποιηθούν διατάξεις του προηγούμενου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν2238/94) και συγκεκριμένα το άρθρο 68 που αφορά στη δυνατότητα της εφορίας να εκδίδει νέο φύλλο ελέγχου. Επίσης εξετάζεται να αξιοποιηθεί διάταξη του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (4174/13) περί 20ετούς παραγραφής.

 

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα προέβλεπε η γνωμοδότηση που διέρρευσε:


- Οι χρήσεις έως και το 2005 έχουν σε κάθε περίπτωση παραγραφεί, αλλά χωρίς το Δημόσιο να υποχρεώνεται (ακόμη) να επιστρέψει ποσά.

 

- Οι χρήσεις 2006 έως και 2010 είναι ζωντανές μόνο εφόσον υπάρχουν πρόσθετα στοιχεία για τους φορολογουμένους που παραπέμπουν σε φοροδιαφυγή (π.χ., παρουσία τους σε λίστες).

 

- Οι χρήσεις από το 2011 έως και το 2016 είναι ζωντανές με βάση τη γενική 5ετή προθεσμία παραγραφής

.

- Όλες οι χρήσεις των οποίων η παραγραφή παρατάθηκε με διατάξεις που ψηφίστηκαν έως και το 2016 έχουν ήδη παραγραφεί, καθώς οι σχετικές διατάξεις παράτασης κρίθηκαν αντισυνταγματικές. Αυτό, όμως, ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ενεργοποιηθεί η 10ετής προθεσμία παραγραφής με την επίκληση νέων στοιχείων. Και αυτό, όμως, εκκρεμεί στην 7μελή σύνθεση του ΣτΕ, κατά πόσον δηλαδή είναι νέα στοιχεία οι καταθέσεις σε τράπεζες εσωτερικού που ήρθαν στη διάθεση της διοίκησης πρόσφατα. Και αυτό γιατί τα διοικητικά δικαστήρια αναφέρουν ότι η διοίκηση, με βάση την τεχνολογία, τα γνώριζε όλα αυτά ή θα έπρεπε να τα γνωρίζει, συνεπώς δεν τα θεωρούν νέα στοιχεία.

 

- Η απόφαση του ΣτΕ δεν πλήττει την προθεσμία 10ετούς παραγραφής που προβλέπεται όταν έρχονται υπόψη της φορολογικής διοίκησης νέα στοιχεία, όπως είναι οι διάφορες λίστες καταθετών της αλλοδαπής.

 

- Για το αν θα έχει γενική εφαρμογή η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το όριο 5ετίας στην παραγραφή και δεν θα έχει εφαρμογή μόνο για τους διαδίκους θα αποφασίσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, όπως λένε αξιόπιστες δικαστικές πηγές, όποιος υπόχρεος προσφύγει στα δικαστήρια θα δικαιωθεί με βάση την απόφαση του ΣτΕ.

 

- Παραμένει μέχρι να κριθεί από τη Δικαιοσύνη η 20ετής παραγραφή για τις υποθέσεις φοροδιαφυγής για τις χρήσεις μετά την 1/1/2014.

 

- Η απόφαση του ΣτΕ, ακόμα και για παραγεγραμμένες χρήσεις, δεν δημιουργεί υποχρέωση του Δημοσίου να επιστρέψει ποσά που έχει εισπράξει. Αυτό γίνεται μόνο με αποφάσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή των δικαστηρίων. Ούτως ή άλλως, σύμφωνα με νομικές πηγές, με τις προσφυγές στα δικαστήρια ή χωρίς, θα αναγκαστεί να τα επιστρέψει.

 

- Όσοι φορολογούμενοι εντάχθηκαν στη ρύθμιση για την εθελοντική αποκάλυψη κεφαλαίων και δεν έχουν ακόμη πληρώσει τα σχετικά ποσά δεν τα γλυτώνουν. Και αυτό διότι, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, προσήλθαν οικειοθελώς και η υποβολή τροποποιητικών φορολογικών δηλώσεων αποτελεί εκτελεστό τίτλο για το Δημόσιο. Τα πρόσωπα αυτά, δε, έχουν ουσιαστικά ομολογήσει ότι έχουν φοροδιαφύγει.

 

Πηγή: www.capital.gr

 

 

Διαβάστε επίσης:

 

- ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ Ν.Σ.Κ. ΠΡΟΣ Α.Α.Δ.Ε. ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ ΒΑΣΕΙ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ 1738/2017 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ εδώ

 

- Παραγραφή φορολογικών υποθέσεων,απόφαση ΣτΕ 1738/2017 - Απαραίτητη η υιοθέτησή της; εδώ