Συνεντεύξεις

Michalis koupkas synenteyxh TV100 15.02.2018 1

 Μιχάλης  Κούπκας:      "Είμαστε κάθετα    αντίθετοι στις συγχωνεύσεις των εφοριών και στους e-πλειστηριασμούς."

synenteyxh mixalh koupka sth dhmokratia 1

 Μιχάλης  Κούπκας: "Η   φορολογική   νομοθεσία είναι ένας λαβύρινθος!!!"

rena yfanth ston antena gia tis epitheseis 1

 Ρένα Υφαντή:  "Ζητάμε νομική  κάλυψη και τη  παραδειγματική τιμωρία των δραστών"

athina 984 mixalhs koupkas 1

 Μιχάλης  Κούπκας:  "Απαιτούμε από το Υπ. Οικ. και την Α.Α.Δ.Ε. εδώ και 2,5 χρόνια νομική θωράκιση και αυστηροποίηση ποινικού πλαισίου"

dionyshs georgiopoylos on line skai 2

 Διονύσης  Γεωργιόπουλος:  "Η πολιτεία  οφείλει να μας προστατέψει για να κάνουμε απρόσκοπτα τη δουλειά μας, πριν θρηνήσουμε θύματα."

mixalis koupkas sto SKAI gia thn pyrobolismoys kata eforiakwn sto Bolo 1 Μιχάλης  Κούπκας:  "Δεν αρκούν  οι υποσχέσεις και τα λόγια, όταν βγαίνουν τα όπλα. Απαιτούμε από το Υπ. Οικ. και την Α.Α.Δ.Ε. λήψη μέτρων εδώ και τώρα."

mpamphs kaoykis 4

 Μπάμπης  Καούκης: "Σε  κατάσταση  φρενίτιδας οι εφοριακοί υπάλληλοι"

mixalis koupkas aoploi sth maxh ths forodiafyghs

 Μιχάλης  Κούπκας: "Οι  εφοριακοί  βγαίνουν για θερινό σαφάρι χωρίς καν χρήματα για τις βενζίνες, άοπλοι στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής"

Rena Yfanth diamartyria gia misthologikh exomoish 1

 Ρένα Υφαντή:  "Η ανοχή μας  έχει τελειώσει.  Απαιτούμε από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Τσακαλώτο και τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. τη μισθολογική εξομοίωση ΟΛΩΝ των συναδέλφων"

mixalhs koupkas tv100 synenteyxh gia prophlakismoys 1 Μιχάλης  Κούπκας: "Τι  άλλο πρέπει  να συμβεί για να προστατέψει επιτέλους η πολιτική ηγεσία του Υπ.Οικ. και ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. τους υπαλλήλους που έχουν ριχθεί στη μάχη ενάντια στη φοροδιαφυγή χωρίς όπλα και παντελώς απροστάτευτοι"

Mixalhs Koupkas Tax Forum 2016 2

 Μιχάλης  Κούπκας: "Αν  είχε εφαρμοστεί  το μέτρο του πλαστικού χρήματος δεν θα χρειαζόταν να ψηφιστεί το συμπληρωματικό μνημόνιο και ο δημοσιονομικός κόφτης"

tragkas georgiopoylos 3 Διονύσης  Γεωργιόπουλος  "H φοροδοτική  ικανότητα των Ελλήνων έχει εξαντληθεί από την υπερφορολόγηση"

 zdfΜιχάλης  Κούπκας: "Η  φοροδιαφυγή  διαθέτει ένα πυρηνικό οπλοστάσιο και εμείς προσπαθούμε να την κυνηγήσουμε με σφεντόνες"

 Περισσότερα...

Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων

Όνομα:
Email:

Εφοριακά...

15/03/2016

lixhprothesma xreh

Δραματικά στοιχεία για τα χρέη των Ελλήνων που διογκώθηκαν στα χρόνια της κρίσης, περιλαμβάνει η απολογιστική έκθεση της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, έκθεση που δείχνει ότι τα νοικοκυριά πιέστηκαν δραματικά αλλά και ότι είναι μάλλον αδύνατη η είσπραξη από το Δημόσιο των οφειλομένων. Σύμφωνα με την έκθεση αυτή 4,3 εκατομμύρια φορολογούμενοι σε ένα σύνολο 8,6 εκατομμυρίων χρωστούν συνολικά 86,3 δισ. ευρώ στην Εφορία, αλλά το κράτος μπορεί να εισπράξει μόνο τα 10,13 δισ. ευρώ, δηλαδή μόλις 1 στα 8 ευρώ θα μπορέσουν να μπουν στα κρατικά ταμεία.

Τη διετία 2014-2015 οι Δ.Ο.Υ και τα Ελεγκτικά Κέντρα πραγματοποίησαν 1.613.122 κατασχέσεις σε καταθέσεις και εισοδήματα οφειλετών του Δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα χρέη είναι περισσότερα καθώς δεν έχουν υπολογιστεί στο παραπάνω ποσό και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τα Τελωνεία. Στα χρόνια των μνημονίων τα περισσότερα Ελληνικά νοικοκυριά ουσιαστικά καταστράφηκαν καθώς ένα στους 2 Έλληνες είναι πλέον οφειλέτης στην εφορίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης της ΓΓΔΕ, από τα 86,298 δισ. ευρώ του συνολικού ποσού των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, τα 51,647 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε ποσοστό περίπου 60% (59,84% για την ακρίβεια), είναι χρέη που δημιουργήθηκαν την χρονική περίοδο από την 1η-1-2011 έως την 1η-1-2016. Επιπλέον, από τα 86,298 δισ. ευρώ του συνολικού ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, μόνο τα 10,133 δισ. ευρώ ή ποσοστό 11,7%  θεωρούνται ουσιαστικά ως «εισπράξιμα»! Τα υπόλοιπα 76,165 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 88,3% των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο είναι πιο δύσκολο έως αδύνατο να εισπραχθούν. 

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα αποκαλυπτικά στοιχεία της έκθεση της ΓΓΔΕ για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο:

1) Το συνολικό ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο διαμορφώθηκε την 1η-1-2016 σε 86,298 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,7%  έναντι του ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών που είχαν συσσωρευτεί την 1η-1-2015 (75,241 δισ.  ευρώ).

2) Από το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο της 1ης/1/2016 τα 30,512 δισ. ευρώ (35,4%) αφορούν πρόστιμα Κ.Β.Σ., τα 16,689 δισ. ευρώ (19,3%) αφορούν Φ.Π.Α., τα 15,636 δισ. ευρώ (18,1%) αφορούν Φόρο Εισοδήματος (Φ.Ε.), τα 8,63 δισ. ευρώ (10,0%) αφορούν Δάνεια και τα υπόλοιπα 14,232 δισ. ευρώ (17,2%) αφορούν τις υπόλοιπες κατηγορίες φόρων.

3) Από τα 4.305.153 οφειλέτες ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, οι 4.299.932 που αντιστοιχούν στο 99,9% του συνόλου χρωστούν ποσά μέχρι 1,5 εκατ. ευρώ και συνολικά 19,735 δισ. ευρώ ή το 22,9% των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Οι εν λόγω οφειλέτες χρωστούν ποσά έως 1,5 εκατ. ευρώ έκαστος. Το υπόλοιπο ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, το οποίο ανέρχεται σε 66,564 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί στο 77,1% των συνολικών οφειλών αποτελείται από οφειλές άνω του 1,5 εκατ. ευρώ, οι οποίες βαρύνουν μόλις 5.221 οφειλέτες που αντιστοιχούν στο 0,1% του συνόλου των οφειλετών. 

Ενδεικτικά: * 3.653.194 οφειλέτες που αντιστοιχούν στο 84,9% του συνόλου χρωστούν ποσά μέχρι 3.000 ευρώ. Συνολικά οφείλουν 1,812 δισ. ευρώ, δηλαδή μόλις το 1,2% του συνολικού ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών! * 203.285 οφειλέτες που αντιστοιχούν στο 4,7% του συνόλου χρωστούν ποσά από 3.000 έως 5.000 ευρώ.

Συνολικά οφείλουν 785,8 εκατ. ευρώ ήτοι 0,9% του συνολικού ληξιπρόθεσμου ποσού. * 194.852 οφειλέτες ή 4,5% του συνόλου χρωστούν ποσά από 5.001 έως 10.000 ευρώ. Το ύψος των οφειλών τους φθάνει τα 1,362 δισ. ευρώ ή το 1,6% του συνολικού ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών. * 114.022 οφειλέτες ή 2,6% οφείλουν ποσά από 10.001 έως 20.000 ευρώ. Συνολικά χρωστούν 1,591 δισ. ευρώ ή το 1,8% του συνολικού ληξιπρόθεσμου ποσού.

4) Από τα 86,298 δις. ευρώ των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο που είχαν συσσωρευτεί την 1η-1-2016: (i) ποσό 34,652 δισ. ευρώ (40,2%) προέρχεται από τη χρονική περίοδο έως 31/12/2010, (ii) ποσό 38,349 δισ. ευρώ (44,4%) προέρχεται από την χρονική περίοδο 1/1/2011-31/12/2014 και (iii) ποσό 13,298 δισ. ευρώ (15,4%) αφορά την τελευταία χρονική περίοδο 1/1/2015-1/1/2016. 5) Το «αποτελεσματικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο» ανήλθε την 01/01/2016 σε 10,133 δισ. ευρώ και αποτελεί το 11,7% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου των 86,298 δισ. ευρώ.

Ως «Αποτελεσματικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο» ορίζεται το πλέον εισπράξιμο μέρος του ληξιπρόθεσμου υπολοίπου το οποίο: Περιλαμβάνει οφειλές μόνο εντός προϋπολογισμού. -Περιλαμβάνει υπόλοιπα ποσού βασικής οφειλής έως 1,5 εκ. €. -Δεν περιλαμβάνει οφειλές προ της 30/11/2011.

Δεν περιλαμβάνει τις κατηγορίες φόρων: Λοιπές εισφορές, Έμμεσοι υπέρ τρίτων,  Μισθώματα, Υπηρεσίες, Πρόστιμα Κ.Β.Σ.,  Δάνεια, Υπέρ διαφορών τρίτων, Λοιπά πρόστιμα μη φορολογικά, Παράβολα. Καταλογισμοί και λοιπά μη φορολογικά. -Δεν περιλαμβάνει τους πτωχούς οφειλέτες, τις Δημόσιες και Δημοτικές επιχειρήσεις και τα μηδενικά και προσωρινά Α.Φ.Μ.

Συνολικές εισπράξεις

Οι συνολικές εισπράξεις έναντι των ληξιπρόθεσμων οφειλών, κατά το 2015 ανήλθαν σε 3,901 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 7,3% συγκριτικά με τις αντίστοιχες εισπράξεις του προηγούμενου έτους (3,636 δισ. ευρώ). Από τις συνολικές εισπράξεις του 2015, ποσό 1,641 δισ. ευρώ προέρχεται από εισπράξεις έναντι ληξιπρόθεσμου υπολοίπου της 30/11/2014 («παλαιό» ληξιπρόθεσμο χρέος) και ποσό 2,261 δισ. ευρώ προέρχεται από εισπράξεις έναντι ληξιπρόθεσμων οφειλών της περιόδου 1/12/2014-30/11/2015 («νέο» ληξιπρόθεσμο χρέος).

Πηγή: www.imerisia.gr

11/03/2016

ggde1

Στην τελική ευθεία βρίσκεται σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Γιώργο Πιτσιλή η σύνταξη του νομοσχεδίου για τη νέα ανεξάρτητη φορολογική αρχή, η οποία -ας σημειωθεί- ότι αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας. 

Μιλώντας στο φορολογικό συνέδριο Athens Tax Forum, o γ.γ. υποστήριξε ότι με τη δημιουργία της ανεξάρτητης αρχής, η φορολογική διοίκηση αποκόπτεται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία για να επιτελέσει απερίσπαστη το έργο της, αλλά επεσήμανε ότι θα υπάρχει λογοδοσία και αυτή θα είναι προς τη Βουλή των Ελλήνων. Μάλιστα έστειλε κι ένα μήνυμα ότι την ανεξαρτησία της Αρχής πρέπει να την υπηρετούν όλοι.

Παράλληλα ο κ. Πιτσιλής, προανήγγειλε δύο παρεμβάσεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και τη βελτίωση της φορολογικής διοίκησης. Όπως είπε σύντομα θα είναι έτοιμα τα νομοσχέδια και ετοιμάζονται οι υποδομές, προκειμένου η ελληνική φορολογική διοίκηση να συμμετάσχει στο δίκτυο ανταλλαγής οικονομικών πληροφοριών στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας του ΟΟΣΑ.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο συμφωνίας πολλών χωρών που επετεύχθη με πρωτοβουλία του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα θα λάβει σύντομα στοιχεία για το εισόδημα από χρηματοοικονομικά προϊόντα που εισπράττουν έλληνες φορολογικοί κάτοικοι στο εξωτερικό και θα αποστείλει στις ξένες χώρες στοιχεία για εισόδημα που εισπράττουν αλλοδαποί στην Ελλάδα.

Ο γ.γ. προανήγγειλε επίσης τη δημιουργία φορολογικής ακαδημίας στην οποία θα εκπαιδεύονται και θα μετεκπαιδεύονται στελέχη της φορολογικής διοίκησης.

Διαβάστε το Δελτίο Τύπου της Γ.Γ.Δ.Ε. με τα βασικά σημεία της ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, στο 12o Athens Tax Forum του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου εδώ 

Πηγή: www.capital.gr

10/03/2016

Δείτε το πλήρες Βίντεο της Ημερίδας για το Ασφαλιστικό που διοργάνωσε η ΠΟΕ - ΔΟΥ στο Ε.Β.Ε.Α.

09/03/2016

analwsh kefalaiou

Ο αναλογών φόρος εισοδήματος αφαιρείται υπό προϋποθέσεις από τα συνολικά εισοδήματα. Πιο συγκεκριμένα, κατά τον υπολογισμό της ανάλωσης κεφαλαίου αφαιρείται από το εισόδημα, αν για τον προσδιορισμό των κεφαλαίων προηγούμενων ετών λαμβάνονται υπόψη οι πραγματικές δαπάνες διαβίωσης και όχι οι τεκμαρτές του άρθρου 16 του ν. 2238/19941. Για το θέμα αυτό δεν είχαν δοθεί ποτέ αναλυτικές οδηγίες με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί όλα αυτά τα χρόνια μια μεγάλη σύγχυση, που πολλές φορές οδηγούσε σε λανθασμένη αντιμετώπιση από φορολογούμενους αλλά και ελεγκτές.

1.1.1. Διευκρινίσεις σχετικά με την αφαίρεση του αναλογούντος φόρου


Όπως ήδη αναφέραμε ο αναλογών φόρος εισοδήματος αφαιρείται από τα θετικά στοιχεία (φορολογούμενα εισοδήματα, αυτοτελώς φορολογούμενα ποσά κ.λπ.), αν για τον προσδιορισμό του κεφαλαίου προηγουμένων ετών λαμβάνονται υπόψη οι πραγματικές δαπάνες διαβίωσης και όχι οι τεκμαρτές δαπάνες του άρθρου 16 του ν. 2238/1994 (τεκμαρτή δαπάνη ακινήτου, αυτοκινήτου, σκάφους αναψυχής κ.λπ.).

Για να κατανοήσουμε την έννοια των πραγματικών δαπανών, καθώς και πότε πρέπει να αφαιρείται ο αναλογών φόρος, χρειάζεται αρχικά να κάνουμε μια σύντομη ιστορική αναδρομή και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε τις διατάξεις αυτές, ώστε να γίνουν κατανοητές από τους αναγνώστες.


1.1.2. Ιστορική αναδρομή

i. Σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν βάσει του ν. 820/1978, είχαν γίνει δεκτά τα ακόλουθα2:

«[...] 3. Στην περίπτωση που στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος δεν δηλώνονται στοιχεία προσδιορισμού τεκμαρτής δαπάνης (π.χ. αγορά περιουσιακού στοιχείου, δάνεια προς εταιρείες, κατοχή αυτοκινήτου κ.λπ.) που αναφέρονται στις διατάξεις των άρθρων 11 και 12, προκειμένου να υπολογισθεί, για το χρόνο αυτό, το ποσό του εισοδήματος που απομένει για σχηματισμό κεφαλαίου, θα μειωθεί με ένα εύλογο ποσό δαπανών διαβιώσεως, το οποίο να ανταποκρίνεται κατά το δυνατό, στις πραγματικές δαπάνες που αντιμετωπίζει ο φορολογούμενος για την συντήρησή του και τη συντήρηση των μελών της οικογένειάς του. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει ο Οικον. Έφορος μεταξύ των άλλων, να λαμβάνει υπόψη του: α) την οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου (αριθμός μελών της οικογενείας του, κοινωνική παράσταση κ.λπ.), β) τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν στον τόπο που έχει την κατοικία του, γ) τα στοιχεία των οικογενειακών προϋπολογισμών που καταρτίζουν και δημοσιεύουν κάθε χρόνο το Υπουργείο Κοινωνικών Υπηρεσιών και η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία και δ) αν ο φορολογούμενος συντηρείται από άλλα πρόσωπα (γονείς κ.λπ.) [...]».

ii. Στο τέλος της παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 3323/1955 (έτσι όπως ίσχυε μέχρι τις αλλαγές που επέφερε ο ν. 2065/1992), αναφερόταν τα ακόλουθα: «Για τον προσδιορισμό του κεφαλαίου κάθε έτους από τα εισοδήματα που έχουν φορολογηθεί ή νόμιμα απαλλαγεί από το φόρο, τα οποία προκύπτουν από συμψηφισμό των θετικών και αρνητικών στοιχείων αυτών, τα χρηματικά ποσά, τα οριζόμενα στις περιπτώσεις β', γ', δ', ε' και στ' και οποιοδήποτε άλλο ποσό το οποίο αποδειγμένα έχει εισπραχθεί, εκπίπτουν οι δαπάνες που ο προσδιορισμός τους ορίζεται από τις παραγράφους 2 έως 5. Στην περίπτωση κατά την οποία το σύνολο των αφορολόγητων ποσών χωρίς δικαιολογητικά των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 8, των δαπανών με δικαιολογητικά των παραγράφων 6, 7 και 11 του ίδιου άρθρου και του ποσού του αναλογούντος φόρου είναι ανώτερο από τη συνολική ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης των παραγράφων 2 έως 4, για τον προσδιορισμό του κεφαλαίου λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των ποσών αυτών αντί της συνολικής ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης διαβίωσης των παραγράφων 2 έως 4».
Από τα ανωτέρω βλέπουμε ότι, αν το άθροισμα των πραγματικών δαπανών (έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, εισφορές και ασφαλιστικά ταμεία, τόκοι δανείων κ.λπ.) και του αναλογούντος φόρου ήταν μεγαλύτερο από το ποσό των τεκμαρτών δαπανών (αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.), τότε κατά την ανάλωση κεφαλαίου λαμβάνονταν υπόψη το μεγαλύτερο, ήτοι το άθροισμα των πραγματικών δαπανών και του αναλογούντος φόρου.

iii. Μετά τις αλλαγές που επέφερε στο ν.δ. 3323/1955 ο ν. 2065/1992 (δείτε αναλυτικά την διαχρονική εξέλιξη του ν.δ. 3323/1955 στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’ του τόμου "Η ανάλωση κεφαλαίου. Θεωρία και πράξη"), τροποποιήθηκε η σχετική παράγραφος του άρθρου 5 και διαμορφώθηκε ως εξής: «[...] Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν δαπάνες με βάση τις παραγράφους 2 έως 43 ή αν το ποσό τους είναι μικρότερο από τις 1.000.000 δραχμές, το ποσόν που πρέπει να εκπεσθεί αντί αυτών προσδιορίζεται με βάση την κοινωνική, οικονομική και οικογενειακή κατάσταση των φορολογουμένων και των αποδεδειγμένων δαπανών διαβίωσής τους και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερο του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) δραχμών». Μετά την κωδικοποίηση των διατάξεων που επήλθε με τον ν. 2238/1994 η ανωτέρω διάταξη ενσωματώθηκε στην παρ. 2 του άρθρου 19 του Κ.Φ.Ε.4

iv. Με τον ν. 3842/2010, η ανωτέρω διάταξη τροποποιήθηκε ως ακολούθως: «[...] Αν δεν υπάρχουν δαπάνες με βάση το άρθρο 16 ή αν το ποσό τους είναι μικρότερο από τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ προκειμένου για άγαμο και πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ προκειμένου για συζύγους, το ποσό που πρέπει να εκπέσει προσδιορίζεται με βάση την κοινωνική, οικονομική και οικογενειακή κατάσταση των φορολογουμένων και τις αποδεδειγμένες δαπάνες διαβίωσής τους και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριών χιλιάδων (3.000) και πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, αντίστοιχα».

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι στην περίπτωση που δεν υπάρχουν δαπάνες με βάση το άρθρο 16 του ν. 2238/1994 ή υπάρχουν αλλά το ποσό τους είναι μικρότερο από 3.000,00 για άγαμο και 5.000 ευρώ για έγγαμο (για τα οικ. έτη 2003-2010 ήταν 2.900 € και για τα οικ. έτη 1993-2009 ήταν 1.000.000 δρχ.), το ποσό που πρέπει να εκπεσθεί αντί αυτών προσδιορίζεται με βάση την κοινωνική, οικονομική και οικογενειακή κατάσταση των φορολογουμένων και των αποδεδειγμένων δαπανών διαβίωσής τους και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερο από 3.000,00 για άγαμο ή 5.000,00 για έγγαμο5. Ο προσδιορισμός του γίνεται από τον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. ανάλογα με την κοινωνική, οικονομική και οικογενειακή κατάσταση, καθώς και τις αποδεδειγμένες δαπάνες διαβίωσης. Η εξεύρεση του ποσού αυτού αποτελεί θέμα εξέτασης πραγματικών περιστατικών, τα οποία ανήκουν στην αποκλειστική δικαιοδοσία του προϊσταμένου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.6

1.1.3. Ερμηνεία των ανωτέρω διατάξεων

Θα προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε τις ανωτέρω διατάξεις έχοντας πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μας τη βούληση του νομοθέτη. Όπως ήδη αναφέραμε με τις διατάξεις του ν. 820/1978 ο αρμόδιος έφορος στις περιπτώσεις που δεν υπήρχαν δαπάνες του τότε άρθρου 11 και 12 (αγορά περιουσιακού στοιχείου, δάνεια προς εταιρείες, κατοχή αυτοκινήτου κ.λπ.), είχε τη δυνατότητα κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του φορολογούμενου, να προσδιορίσει τις πραγματικές δαπάνες του λαμβάνοντας υπόψη τις παραμέτρους που μνημονεύσαμε (οικογενειακή κατάσταση, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν στον τόπο που έχει την κατοικία του κ.λπ.).

Με τον ν. 1828/1989 τροποποιήθηκε το άρθρο 5 του ν.δ. 3323/1955 και εισήχθη η διάταξη που παραθέσαμε ανωτέρω που ανέφερε ότι, όταν αν το άθροισμα των πραγματικών δαπανών (έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, εισφορές και ασφαλιστικά ταμεία, τόκοι δανείων κ.λπ.) και του αναλογούντος φόρου ήταν μεγαλύτερο από το ποσό των τεκμαρτών δαπανών (αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.), τότε κατά την ανάλωση κεφαλαίου λαμβάνονταν υπόψη το μεγαλύτερο, ήτοι το άθροισμα των πραγματικών δαπανών και του αναλογούντος φόρου. Ουσιαστικά, για τα οικ. έτη 1989-1992 γινόταν ένας έλεγχος και αν το ποσό των τεκμηρίων (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) ήταν μικρότερο από το άθροισμα των πραγματικών δαπανών και του αναλογούντος φόρου, τότε κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του οικείου οικον. έτους έπρεπε να αφαιρεθεί και ο αναλογών φόρος. Συνεπώς, μόνο σ΄αυτή την περίπτωση υπήρχε υποχρέωση αφαίρεσης και του αναλογούντος φόρου.

Στη συνέχεια, με την ψήφιση του ν. 2065/1992, τροποποιήθηκε εκ νέου το άρθρο 5 του ν.δ. 3323/1955 και εισήχθη μια νέα διάταξη που όριζε ένα «πλαφόν» 1.000.000 δρχ. σαν ελάχιστο ποσό διαβίωσης που έπρεπε να αφαιρεθεί κατά την ανάλωση κεφαλαίου στις περιπτώσεις που δεν υπήρχαν τεκμαρτές δαπάνες (αυτοκίνητα κ.λπ.) ή υπήρχαν αλλά ήταν μικρότερες του ενός εκατομμυρίου δραχμών. Με την διάταξη αυτή καθορίστηκε το ελάχιστο ποσό διαβίωσης που έπρεπε να αφαιρεθεί ώστε να μην υπάρχουν προστριβές ανάμεσα στους φορολογούμενους και τους υπαλλήλους των Δ.Ο.Υ. Όμως, ο νόμος όπως είδαμε ανέφερε τα εξής: «Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν δαπάνες με βάση τις παραγράφους 2 έως 47 ή αν το ποσό τους είναι μικρότερο από τις 1.000.000 δραχμές, το ποσόν που πρέπει να εκπεσθεί αντί αυτών προσδιορίζεται με βάση την κοινωνική, οικονομική και οικογενειακή κατάσταση των φορολογουμένων και των αποδεδειγμένων δαπανών διαβίωσής τους και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερο του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) δραχμών». Βλέπουμε ότι ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. στα πλαίσια της εξελεγκτικής εξουσίας του μπορούσε να ερευνήσει τα πραγματικά περιστατικά και να προσδιορίσει τις πραγματικές δαπάνες του φορολογούμενου —στις περιπτώσεις που δεν υπήρχαν τεκμήρια του τότε άρθρου 5 του ν.δ. 3323/1955 (νυν άρθρου 16 του ν. 2238/1994)—, βάσει των αποδεδειγμένων δαπανών του αλλά και βάσει της κοινωνικής, οικονομικής και οικογενειακής του κατάστασης.

Η ίδια διάταξη ενσωματώθηκε στη συνέχεια στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος (ν. 2238/1994)8 και αφού τροποποιήθηκε όσον αφορά στο ποσό (έγινε 2.900,00 κατά την εισαγωγή του ευρώ στις συναλλαγές από το οικ. έτος 2003), έφτασε στη μορφή που ήδη παραθέσαμε ανωτέρω μετά τις αλλαγές που επήλθαν με τον ν. 3842/20109.

Μετά την καθιέρωση του ν. 4172/2013, η ίδια ως άνω διάταξη ενσωματώθηκε στο δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης ζ΄ της παρ. 2 του άρθρου 34 του κώδικα αυτού.

Προκειμένου όλα τα παραπάνω να γίνουν αντιληπτά παραθέτουμε τα ακόλουθα παραδείγματα10.

 

1.1.4. Παραδείγματα

 

i. Οικ. έτη από 1981 έως 1988

Έστω ότι ένας φορολογούμενος είχε τα ακόλουθα οικονομικά στοιχεία:

Οικονομικά στοιχεία (σε δρχ.)
Φορολογούμενα εισοδήματα 15.000
Αφορολόγητα και φορολογηθέντα κατ' ειδικό τρόπο 1.500
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ 16.500
Τεκμαρτές δαπάνες (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) 0
Δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων κ.λπ. 0
Εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης 3.500
Έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης 5.000
Ασφάλιστρα ζωής 1.500
Ενοίκιο κατοικίας 6.200
Αναλογών φόρος εισοδήματος 5.200
ΣΥΝΟΛΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΔΑΠΑΝΩΝ 21.400

Κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του οικείου οικ. έτους, επειδή δεν υπάρχουν τεκμαρτές δαπάνες (άρθρο 11) ούτε δαπάνες απόκτησης (άρθρο 12) του ν. 820/1978, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. μπορεί να προσδιορίσει τις δαπάνες που πρέπει να αφαιρεθούν λαμβάνοντας υπόψη τους ακόλουθους παράγοντες: α) την οικογενειακή κατάσταση του φορολογουμένου (αριθμός μελών της οικογενείας του, κοινωνική παράσταση κ.λπ.), β) τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν στον τόπο που έχει την κατοικία του, γ) αν ο φορολογούμενος συντηρείται από άλλα πρόσωπα (γονείς κ.λπ.).

 

ii. Οικ. έτη από 1989 έως 1992

Έστω ότι ένας φορολογούμενος είχε τα ακόλουθα οικονομικά στοιχεία:

Οικονομικά στοιχεία (σε δρχ.)
Φορολογούμενα εισοδήματα 25.000
Αφορολόγητα και φορολογηθέντα κατ' ειδικό τρόπο 3.000
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ 28.000
Τεκμαρτές δαπάνες (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) 10.000
Δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων κ.λπ. 0
Εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης 3.500
Έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης 5.000
Ασφάλιστρα ζωής 1.500
Ενοίκιο κατοικίας 6.200
Αναλογών φόρος εισοδήματος 5.200
ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓ. ΦΟΡΟΥ 21.400

Κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του οικείου οικ. έτους, επειδή οι τεκμαρτές δαπάνες (10.000) είναι μικρότερες από το άθροισμα των πραγματικών δαπανών και του αναλογούντος φόρου [(3.500+5.000+1.500+6.200)+5.200], ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. κατά την ανάλωση κεφαλαίου του φορολογούμενου μπορεί να αφαιρέσει από το σύνολο των θετικών στοιχείων (φορολογούμενα εισοδήματα, αυτοτελώς φορολογούμενα ποσά) το άθροισμα των πραγματικών δαπανών και του αναλογούντος φόρου. Συνεπώς, στο παράδειγμά μας θα έχουμε:
Σύνολο εισοδημάτων: 28.000 μείον Σύνολο πραγματικών δαπανών και αναλογούντος φόρου: 21.400, υπόλοιπο: 6.600.

iii. Οικ. έτη από 1993 έως 2003

Έστω ότι ένας φορολογούμενος είχε τα ακόλουθα οικονομικά στοιχεία:

Οικονομικά στοιχεία (σε δρχ.)
Φορολογούμενα εισοδήματα 2.500.000
Αφορολόγητα και φορολογηθέντα κατ' ειδικό τρόπο 500.000
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ 3.000.000
Τεκμαρτές δαπάνες (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) 0
Δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων κ.λπ. 0
Εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης 500.000
Έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης 145.000
Ασφάλιστρα ζωής 150.000
Ενοίκιο κατοικίας 650.000
Αναλογών φόρος εισοδήματος 350.000
ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓ. ΦΟΡΟΥ 1.795.000

Κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του οικείου οικ. έτους, επειδή δεν υπάρχουν δαπάνες του άρθρου 16, ο φορολογούμενος αφαίρεσε το ποσό της ελάχιστης δαπάνης διαβίωσης που ορίζεται στο νόμο, ήτοι 1.000.000 δρχ. Όμως, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. —στα πλαίσια της εξελεγκτικής εξουσίας του—, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές και αποδεδειγμένες δαπάνες διαβίωσης του φορολογούμενου, προέβη στην αφαίρεση του ποσού του 1.795.000 που ήταν το άθροισμα των πραγματικών δαπανών του και του αναλογούντος φόρου και δεν δέχτηκε την αφαίρεση του ποσού του 1.000.000.

 

iv. Οικ. έτη από 2004 έως 2010

Έστω ότι ένας φορολογούμενος είχε τα ακόλουθα οικονομικά στοιχεία:

Οικονομικά στοιχεία (σε ευρώ)
Φορολογούμενα εισοδήματα 150.000,00
Αφορολόγητα και φορολογηθέντα κατ' ειδικό τρόπο 3.500,00
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ 153.500,00
Τεκμαρτές δαπάνες (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) 0
Δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων κ.λπ. 12.000,00
Εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης 3.500,00
Έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης 2.500,00
Ασφάλιστρα ζωής 4.500,00
Ενοίκιο κατοικίας 6.500,00
Αναλογών φόρος εισοδήματος 5.000,00
ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓ. ΦΟΡΟΥ 34.000,00

 

Κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του οικείου οικ. έτους, επειδή δεν υπάρχουν δαπάνες του άρθρου 16, ο φορολογούμενος αφαίρεσε το ποσό της ελάχιστης δαπάνης διαβίωσης που ορίζεται στο νόμο, ήτοι 2.900,00 ευρώ. Όμως, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. —στα πλαίσια της εξελεγκτικής εξουσίας του—, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές και αποδεδειγμένες δαπάνες διαβίωσης του φορολογούμενου, προέβη στην αφαίρεση του ποσού των 34.000,00 ευρώ [12.000,00 + 3.500,00 + 2.500,00 + 4.500,00 + 6.500,00 + 5.000,00] που ήταν το άθροισμα των πραγματικών δαπανών του και του αναλογούντος φόρου και δεν δέχτηκε την αφαίρεση του ποσού των 2.900,00. Το ίδιο θα μπορούσε να πράξει ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ακόμη κι αν υπήρχε μια τεκμαρτή δαπάνη του άρθρου 16 η οποία ήταν μικρότερη των 2.900,00 ευρώ.

 

v. Οικ. έτη από2011 και μετά

Έστω ότι ένας φορολογούμενος είχε τα ακόλουθα οικονομικά στοιχεία:

Οικονομικά στοιχεία (σε ευρώ)
Φορολογούμενα εισοδήματα 80.000,00
Αφορολόγητα και φορολογηθέντα κατ' ειδικό τρόπο 3.500,00
ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΩΝ 83.500,00
Τεκμαρτές δαπάνες (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.) 2.100,00
Δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων κ.λπ. 12.000,00
Εισφορές σε ασφαλιστικά ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης 3.500,00
Έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης 2.500,00
Ασφάλιστρα ζωής 4.500,00
Ενοίκιο κατοικίας 6.500,00
Ποσά οικογενειακών δαπανών (κωδ. 049) 20.000,00
Αναλογών φόρος εισοδήματος 5.000,00
ΣΥΝΟΛΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓ. ΦΟΡΟΥ 54.000,00

Κατά τον προσδιορισμό της ανάλωσης κεφαλαίου του οικείου οικ. έτους, επειδή δεν υπάρχουν δαπάνες του άρθρου 16, ο φορολογούμενος αφαίρεσε το ποσό της ελάχιστης δαπάνης διαβίωσης που ορίζεται στο νόμο, ήτοι 2.100,00 ευρώ. Όμως, ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. —στα πλαίσια της εξελεγκτικής εξουσίας του—, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές και αποδεδειγμένες δαπάνες διαβίωσης του φορολογούμενου, προέβη στην αφαίρεση του ποσού των 54.000,00 ευρώ [12.000,00 + 3.500,00 + 2.500,00 + 4.500,00 + 6.500,00 + 5.000,00 + 20.000,00] που ήταν το άθροισμα των πραγματικών δαπανών του και του αναλογούντος φόρου και δεν δέχτηκε την αφαίρεση του ποσού των 2.100,00 (το ποσό δηλαδή της ελάχιστης αντικειμενικής δαπάνης του άρθρου 16 μειωμένου κατά 30% σύμφωνα με την περ. ζ του άρθρου 18 του Κ.Φ.Ε.). Το ίδιο θα μπορούσε να πράξει ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ακόμη κι αν υπήρχε μια τεκμαρτή δαπάνη του άρθρου 16 η οποία ήταν μικρότερη των 3.000,00 ευρώ.

Παρατήρηση
Από τα παραπάνω παραδείγματα προκύπτει το εξής οξύμωρο. Αν στο παράδειγμα υπ΄ αριθμ. 5 ο φορολογούμενος έχει στην κατοχή του ένα αυτοκίνητο με αντικειμενική δαπάνη 3.500,00 ευρώ, τότε ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. δεν μπορεί κατά την ανάλωση κεφαλαίου να προσδιορίσει το ποσό που θα αφαιρεθεί βάσει των πραγματικών δαπανών. Δηλαδή στο παράδειγμά μας ο φορολογούμενος που διαθέτει το αυτοκίνητο αξίας 3.500,00 θα έχει κεφάλαιο προς ανάλωση για το οικείο οικονομικό έτος ύψους 77.900,00 [εισοδήματα 83.500 μείον 3.500,00 (αντικειμενική δαπάνη αυτοκινήτου) μείον 2.100,00 (ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη)], και ο φορολογούμενος που δεν διαθέτει κανένα τεκμήριο θα είχε κεφάλαιο προς ανάλωση (μετά τον προσδιορισμό του προϊσταμένου) 29.500,00 [εισοδήματα 83.500 μείον 54.000,00 (σύνολο πραγματικών δαπανών].

1.1.5. Επίλογος

Με τα ανωτέρω καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να αφαιρείται συλλήβδην ο αναλογών φόρος και οι πραγματικές δαπάνες, αλλά μόνο όταν ισχύουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις. Συνεπώς, δεν πρέπει να δεχόμαστε την αφαίρεση των εν λόγω ποσών σε κάθε περίπτωση, αλλά μόνο εφόσον πληρούνται όσα αναφέρονται στην ανάλυσή μας. 

________________________

[1] Βλ. σχετ. απόφαση ΠΟΛ.1094/23.3.1989. Δείτε ακόμη τα υπ’ αριθμ. 1061640/Α0012/26.8.2008 και 1099949/Α0012/14.11.2000 έγγραφα του Υ.Ο.

[2] Βλ. σχετ. ΠΟΛ.179/26.8.1981 απόφαση του Υ.Ο.

[3] Αναφέρονται στην τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ.).

[4] Το ποσό αυτό από το οικ. έτος 2003-2010 είχε μετατραπεί σε ευρώ, ήτοι 2.900,00 ευρώ.

[5] 2.900 € ή 1.000.000 δρχ. όπως ίσχυε διαχρονικά. Η έκπτωση των 2.900 € ή του 1.000.000 δρχ. διενεργείται από το συνολικό οικογενειακό εισόδημα και αφορά και τους δύο συζύγους.

[6] Βλ. σχετ. 1022245/380/Α0012/16.4.1997 έγγραφο του Υ.Ο.

[7] Αναφέρονται στην τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης (αυτοκίνητα, σκάφη κ.λπ).

[8] Στην παρ. 2 του άρθρου 19 του Κ.Φ.Ε.

[9] Βλ. ανωτέρω περίπτωση iv.

[10] Να τονίσουμε ότι στα παραδείγματα που παρατίθενται εκφράζουμε τις προσωπικές μας απόψεις που βρίσκουν έρεισμα στη συνδυαστική μελέτη των διατάξεων που μνημονεύουμε.

Πηγή: www.taxheaven.gr

07/03/2016

syllogos eforiakwn n. thessalonikhs klkis xalkidikhs

ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ 52  –  ΤΗΛ:2310286789  –  FAX:2310275347 – 54 635 -  ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Θεσσαλονίκη, 04/03/2016

Αρ. πρωτ.:   13

ΠΡΟΣ: ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΕ ΤΟΝ

ΑΝ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Κ. ΑΛΕΞΙΑΔΗ ΤΡΥΦΩΝ 

 

Την Τετάρτη 17-02-2016 κατόπιν αιτήματος του Συλλόγου μας, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Προεδρείου του Συλλόγου με τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Αλεξιάδη Τρύφωνα. Σας παραθέτουμε τα θέματα που τέθηκαν από το Σύλλογο και συζητήθηκαν με τον Αν. Υπουργό καθώς και τις απαντήσεις που λάβαμε:

1. Πρόβλημα στέγασης υπηρεσιών.

Έγινε εκτενής αναφορά στο σοβαρότατο πρόβλημα στέγασης και συνθηκών εργασίας της Ζ’ Δ.Ο.Υ. Θεσσαλονίκης όπου σε ένα κτίριο το οποίο μισθώθηκε για να στεγάσει τις ανάγκες μίας υπηρεσίας 80 υπαλλήλων, αυτήν τη στιγμή υπηρετούν περίπου 150 υπάλληλοι, κατόπιν της συγχώνευσης στη Ζ’ Δ.Ο.Υ. τμημάτων της Δ.Ο.Υ. Καλαμαριάς. Στον Υπουργό υπογραμμίσαμε ότι πέραν του ζωτικού χώρου, υπάρχουν επί χρόνια προβλήματα τεχνικής φύσεως στο κτίριο για τα οποία επανειλημμένως και επί ματαίω έγιναν προσπάθειες επίλυσης. Ο Υπουργός δήλωσε ότι κατανοεί το μέγεθος του προβλήματος, αναφέροντας ότι ο ίδιος θα βοηθήσει όσο μπορεί προκειμένου να προχωρήσουν με τη βοήθεια όλων οι διαδικασίες μεταστέγασης σε νέο λειτουργικό κτίριο, κατά προτεραιότητα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, προκειμένου οι συνάδελφοι να εργάζονται σε χώρο που να πληροί κατάλληλες και ποιοτικές συνθήκες αξιοπρεπούς εργασίας.  

2. Νομική θωράκιση συναδέλφων.

Κατόπιν παρουσίασης του σοβαρού θέματος από τον Σύλλογο ο Υπουργός ενημέρωσε ότι αρχικά θα προχωρήσει άμεσα σε νομοθετική ρύθμιση προκειμένου συνάδελφοι που διενεργούν προληπτικό έλεγχο να είναι νομικά προστατευμένοι για να μην επαναληφθούν τα φαινόμενα του περασμένου καλοκαιριού (Κορδελιό, Αμύνταιο, Μύκονος κ.λ.π.). Όταν του ζητήθηκαν διευκρινίσεις σχετικά με την τροποποίηση του άρθρου 26 του Ν.4174/2013 που αφορά στην πειθαρχική, ποινική και αστική ευθύνη των Ελεγκτών Βεβαίωσης και Είσπραξης, μας εξήγησε ότι η προτεραιοποίηση των υποθέσεων αφορά την επιλογή των προς έλεγχο υποθέσεων ιεραρχικά, έτσι ώστε στον αριθμό των προτεραιοποιημένων υποθέσεων να μη δύναται κανένας να παραβεί την αριθμητική ιεραρχία. Παραδειγματικά, ανέφερε ότι σε δέκα (10) προτεραιοποιημένες υποθέσεις ο έλεγχος θα ξεκινά από την πρώτη υπόθεση, θα συνεχίζει στη δεύτερη υπόθεση χωρίς να δύναται να επιλεγούν υποθέσεις που βρίσκονται χαμηλά στην δοθείσα κλίμακα ιεραρχίας. Πρόσθεσε, επιπλέον, ότι το έργο των ελεγκτών και των εποπτών θα παρακολουθείται σε καθημερινή βάση μέσω του elenxis. Τέλος, υποσχέθηκε ότι θα δοθούν περισσότερες διευκρινήσεις σχετικά με τη διαδικασία προτεραιοποίησης στο άμεσο χρονικό διάστημα.

3. Απαξίωση προληπτικού ελέγχου. Περιορισμός των προστίμων στο 50% του ΦΠΑ για τα μη εκδοθέντα φορολογικά στοιχεία.

Αναφερθήκαμε εκτενώς ότι τα μηδαμινά πρόστιμα, καλλιεργούν παρά αποτρέπουν την φοροδιαφυγή, απαξιώνουν το έργο των συναδέλφων που ενεργούν προληπτικό έλεγχο και αφήνουν εκτός συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών μη υπαγόμενων στον Φ.Π.Α (όπως ιατρούς, εκπαιδευτήρια, φροντιστήρια κλπ). Ο Υπουργός ανέφερε ότι ο περιορισμός του προστίμου ήταν κάτι που επιβλήθηκε από τους δανειστές. Αναγνώρισε το μεγάλο πρόβλημα σημειώνοντας ότι θα προβεί σε επανεξέταση του θέματος καθώς και σε άλλων θεμάτων που αφορούν σε θέματα του Κώδικα σε δεύτερο χρόνο καθότι αυτήν τη στιγμή προέχει η προσπάθεια ολοκλήρωσης της αξιολόγησης της χώρας από τους δανειστές.

4. Διαδικασία επιλογής Δ/ντων, Υπ/ντων και Τμηματαρχών σε νευραλγικές υπηρεσίες του Υπουργείου.

Εγχειρίστηκε στον Υπουργό το υπ. Αριθμ. 05/27-01-2016 έγγραφο του Συλλόγου μας. Ο Υπουργός απάντησε ότι ο νέος Γ.Γ.Δ.Ε. έχει το δικαίωμα να αποφασίσει και να ορίσει τη διαδικασία που θα ακολουθήσει ενδεχομένως και τροποποιώντας την υπάρχουσα απόφαση.

5. Αρμοδιότητες – λειτουργία  Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. και Σ.Δ.Ο.Ε.

Ο κ. Αλεξιάδης απάντησε ότι η Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. θα ενισχυθεί σε υλικοτεχνική υποδομή, ενώ σχετικά με τη λειτουργία της ανέφερε ότι θα λαμβάνει και θα ερευνά και εισαγγελικές παραγγελίες. Επιπλέον, σχετικά με το Σ.Δ.Ο.Ε., ανέφερε ότι  θα ενισχυθεί με προσωπικό από διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, αλλά και ενδεχομένως με μετατάξεις.  

6. Μισθολογικές διαφορές συναδέλφων

Στην ερώτηση που του θέσαμε σχετικά με τη μισθολογική εξίσωση συναδέλφων πρώην δημοτικών αστυνομικών και διακεκριμένων αθλητών ο Υπουργός απάντησε λέγοντας ότι αυτήν τη στιγμή προηγούνται όσοι συνάδελφοι της σειράς 1Κ δεν έλαβαν ακόμη την προσωπική διαφορά και θα εξετασθεί σε δεύτερο χρόνο το θέμα της μισθολογικής εξομοίωσης των υπολοίπων συναδέλφων.

7. Νέος τρόπος Λειτουργίας των Δ.Ο.Υ.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Υπουργός επανέλαβε αρκετές φορές ότι ο τρόπος λειτουργίας των Δ.Ο.Υ. πρόκειται σύντομα να αλλάξει. Οι Δ.Ο.Υ. θα είναι κλειστές για συναλλαγή με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις καθώς υπηρεσίες εξυπηρέτησης θα παρέχονται μέσω διαδικτύου και κατάλληλα στελεχωμένων τηλεφωνικών κέντρων. Όταν του ζητήσαμε το χρονοδιάγραμμα της εν λόγω δράσης μας απάντησε ότι μέχρι το τέλος του 2016, ίσως και στις αρχές του 2017, θα έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο. Τέλος, ανέφερε ότι ενδεχομένως οι Φ.Α.Ε. να είναι οι πρώτες Δ.Ο.Υ. στις οποίες θα εφαρμοστεί πιλοτικά ο νέος τρόπος λειτουργίας. 

8. Προβλήματα του Τμήματος Μητρώου με το ΓΕΜΗ

Ενημερώθηκε ο κ. Αλεξιάδης για προβλήματα που έχουν προκύψει από τη λειτουργία του ΓΕΜΗ σε σχέση με τα Τμήματα Μητρώου των Δ.Ο.Υ και του επιδόθηκε σχετικό έγγραφο που είχε σταλεί στη Δ/νση Μητρώου του Υπουργείου από τη Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ και δεν απαντήθηκε.

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

          Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                        Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

  

 

ΚΟΥΠΚΑΣ ΜΙΧΑΗΛ                                         ΡΑΠΤΟΥ ΟΛΓΑ

04/03/2016

Αυστηροποιείται ξανά η επιλογή προϊσταμένων από τη ΓΓΔΕ με απόφαση του Γενικού Γραμματέα και τον ορισμό των μελών του Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων.

Επαναφέρει το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλής, το οποίο για κάποιον ανεξήγητο λόγο είχε καταργήσει ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας Γ. Μπάκας (είχε αντικαταστήσει την Κ. Σαββαΐδου), δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο αδιαφανείς διαδικασίες για την τοποθέτησή τους. Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του κ. Μπάκα είχε εκδοθεί λίγες μέρες πριν από την ανάληψη των καθηκόντων του σημερινού γραμματέα.

Ο νέος γ.γ. ΔΕ συστήνει εκ νέου το Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων, ενώ ταυτόχρονα καθιερώνει πρόσθετες προϋποθέσεις επιλογής των προϊσταμένων.

Συγκεκριμένα, με απόφαση του κ. Πιτσιλή, επανέρχεται η διαδικασία επιλογής των προϊστάμενων που προέβλεπε η απόφαση του 2014 της Κ. Σαββαΐδου και προστίθεται νέα παράγραφος, σύμφωνα με την οποία ο υποψήφιος υποχρεούται, έως την προηγούμενη μέρα διεξαγωγής της συνέντευξης, να υποβάλει στη Διεύθυνση Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, όπως ισχύει, στην οποία να δηλώνει ότι τόσο ο ίδιος όσο και ο/η σύζυγος και τα προστατευόμενα μέλη αυτού:

α) Έχουν υποβάλει τις δηλώσεις φορολογίας που ορίζονται στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, καθώς και να έχουν δηλώσει το σύνολο των εισοδημάτων τους και των περιουσιακών τους στοιχείων, όπως προσδιορίζονται από τις διατάξεις αυτές.

β) Είναι ενήμεροι για τυχόν οφειλές τους προς το Δημόσιο.

γ) Δεν είναι δικαιούχοι ή τελικοί πραγματικοί δικαιούχοι τραπεζικού λογαριασμού ή άλλου περιουσιακού στοιχείου το οποίο ανήκει σε εταιρεία εγκατεστημένη σε κράτος μη συνεργάσιμο στον φορολογικό τομέα ή σε κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς.

δ) Έχουν υποβάλει στην υπηρεσία την προβλεπόμενη Δήλωση Περιουσιακής Κατάστασης. Η μη υποβολή της ως άνω υπεύθυνης δήλωσης αποκλείει τη συμμετοχή του υποψηφίου από την περαιτέρω διαδικασία αξιολόγησής του.

Διαβάστε την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων για την επαναφορά της διαδικασίας επιλογής προϊσταμένων εδώ

Διαβάστε την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων για τον ορισμό των μελών του Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Προϊσταμένων εδώ

Πηγή: www.kathimerini.gr

top