Συνεντεύξεις

Michalis koupkas synenteyxh TV100 15.02.2018 1

 Μιχάλης  Κούπκας:      "Είμαστε κάθετα    αντίθετοι στις συγχωνεύσεις των εφοριών και στους e-πλειστηριασμούς."

synenteyxh mixalh koupka sth dhmokratia 1

 Μιχάλης  Κούπκας: "Η   φορολογική   νομοθεσία είναι ένας λαβύρινθος!!!"

rena yfanth ston antena gia tis epitheseis 1

 Ρένα Υφαντή:  "Ζητάμε νομική  κάλυψη και τη  παραδειγματική τιμωρία των δραστών"

athina 984 mixalhs koupkas 1

 Μιχάλης  Κούπκας:  "Απαιτούμε από το Υπ. Οικ. και την Α.Α.Δ.Ε. εδώ και 2,5 χρόνια νομική θωράκιση και αυστηροποίηση ποινικού πλαισίου"

dionyshs georgiopoylos on line skai 2

 Διονύσης  Γεωργιόπουλος:  "Η πολιτεία  οφείλει να μας προστατέψει για να κάνουμε απρόσκοπτα τη δουλειά μας, πριν θρηνήσουμε θύματα."

mixalis koupkas sto SKAI gia thn pyrobolismoys kata eforiakwn sto Bolo 1 Μιχάλης  Κούπκας:  "Δεν αρκούν  οι υποσχέσεις και τα λόγια, όταν βγαίνουν τα όπλα. Απαιτούμε από το Υπ. Οικ. και την Α.Α.Δ.Ε. λήψη μέτρων εδώ και τώρα."

mpamphs kaoykis 4

 Μπάμπης  Καούκης: "Σε  κατάσταση  φρενίτιδας οι εφοριακοί υπάλληλοι"

mixalis koupkas aoploi sth maxh ths forodiafyghs

 Μιχάλης  Κούπκας: "Οι  εφοριακοί  βγαίνουν για θερινό σαφάρι χωρίς καν χρήματα για τις βενζίνες, άοπλοι στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής"

Rena Yfanth diamartyria gia misthologikh exomoish 1

 Ρένα Υφαντή:  "Η ανοχή μας  έχει τελειώσει.  Απαιτούμε από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Τσακαλώτο και τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. τη μισθολογική εξομοίωση ΟΛΩΝ των συναδέλφων"

mixalhs koupkas tv100 synenteyxh gia prophlakismoys 1 Μιχάλης  Κούπκας: "Τι  άλλο πρέπει  να συμβεί για να προστατέψει επιτέλους η πολιτική ηγεσία του Υπ.Οικ. και ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. τους υπαλλήλους που έχουν ριχθεί στη μάχη ενάντια στη φοροδιαφυγή χωρίς όπλα και παντελώς απροστάτευτοι"

Mixalhs Koupkas Tax Forum 2016 2

 Μιχάλης  Κούπκας: "Αν  είχε εφαρμοστεί  το μέτρο του πλαστικού χρήματος δεν θα χρειαζόταν να ψηφιστεί το συμπληρωματικό μνημόνιο και ο δημοσιονομικός κόφτης"

tragkas georgiopoylos 3 Διονύσης  Γεωργιόπουλος  "H φοροδοτική  ικανότητα των Ελλήνων έχει εξαντληθεί από την υπερφορολόγηση"

 zdfΜιχάλης  Κούπκας: "Η  φοροδιαφυγή  διαθέτει ένα πυρηνικό οπλοστάσιο και εμείς προσπαθούμε να την κυνηγήσουμε με σφεντόνες"

 Περισσότερα...

Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων

Όνομα:
Email:

Εφοριακά...

24/02/2016

Η φορολογία των δανείων μεταξύ ιδιωτών. Τα είδη δανείων και το νομικό πλαίσιο.

Στην Ελληνική οικονομία, ο νόμος επιτρέπει τη σύναψη δανειακής σύμβασης μεταξύ ιδιωτών. Μάλιστα, ο υπόλοιπος αναπτυγμένος ή αναπτυσσόμενος κόσμος αναγνωρίζοντας την ανάγκη των ιδιωτών να εξεύρουν και άλλες μεθόδους χρηματοδότησης εκτός των τραπεζικών ιδρυμάτων, έχει επιτρέψει την χρηματοδότηση και από άλλα σχήματα πέραν των τραπεζικών με μεγάλη μάλιστα επιτυχία. Ας μείνουμε όμως στα ελληνικά δεδομένα. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι φορολογούμενοι για κάλυψη τεκμηρίων απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή τεκμηρίων διαβίωσης επικαλούνται δάνεια που συνήφθησαν μεταξύ ιδιωτών. Ένα σύνολο προϋποθέσεων απαντούν στο ερώτημα πότε μπορεί το δάνειο μεταξύ ιδιωτών να προταχθεί από τον φορολογούμενο για κάλυψη τεκμηρίων.

Σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα και το άρθρο 806: «Με τη σύμβαση του δανείου ο ένας από τους συμβαλλομένους μεταβιβάζει στον άλλον κατά κυριότητα χρήματα ή άλλα αντικαταστατά πράγματα, και αυτός έχει υποχρέωση να αποδώσει άλλα πράγματα της ίδιας ποσότητας και ποιότητας.». Το δάνειο αποτελεί παραδοτική σύμβαση και ως τέτοια ανήκει στην κατηγορία των αμφοτεροβαρών συμβάσεων. Ο Αστικός Κώδικας δεν ορίζει συγκεκριμένο τύπο για την κατάρτιση του δανείου οπότε μπορεί να καταρτιστεί έγγραφα ή και προφορικά. (βλ. και ΑΚ 158).

Α. Είδη δανείων

Τα δάνεια χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες, τα ιδιωτικά και τα επιχειρηματικά.

eidh daneiwn

Β.  Έγγραφη ή προφορική δανειακή σύμβαση

1. Η δανειακή σύμβαση μπορεί να καταρτισθεί εγγράφως ή προφορικά. Σε περίπτωση που γίνει προφορική κατάρτιση της σύμβασης τότε δεν οφείλεται τέλος χαρτοσήμου αλλά τίθενται ζητήματα απόδειξης για τον δανειστή ως προς την απαίτησή του.  Απεναντίας, με την ύπαρξη ιδιωτικού συμφωνητικού καθορίζονται επακριβώς σημαντικά στοιχεία της δανειακής σύμβασης  όπως ο σκοπός του δανείου, το επιτόκιο (εντός του νόμιμου ορίου), ο αριθμός και η περιοδικότητα των δόσεων, επιπλέον όροι όπως ποινικές ρήτρες κλπ. Σαν έγγραφο που αποδεικνύει τη σύμβαση λογίζεται και κάθε σχετική εγγραφή στα βιβλία των επιτηδευματιών (άρθρο 12 Ν.Δ. 3717/1957).2

Γ. Επίκληση δανείου για κάλυψη τεκμηρίων

Για να χρησιμοποιηθεί το δάνειο υπό την μορφή ιδιωτικού συμφωνητικού για κάλυψη τεκμηρίων θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά και οι παρακάτω προϋποθέσεις:
i. Ο σκοπός του δανείου να έχει σχέση με το επικαλούμενο τεκμήριο προς κάλυψη
ii. Το έγγραφο πρέπει να φέρει βέβαια χρονολογία θεωρημένη από αρμόδια αρχή
iii. Το δάνειο να έχει ληφθεί πριν την πραγματοποίηση της σχετικής δαπάνης (εφόσον το επικαλούμαστε για κάλυψη τεκμηρίου)

iv. Η μη εικονικότητα αυτού. Αυτή μπορεί να αποδειχθεί από το αν ακολουθήθηκαν άλλες ενέργειες που προβλέπει ο νόμος για τη σύναψη ιδ. Δανείου (πχ χαρτοσήμανση, καταβολές δόσεων αποπληρωμής κλπ). Αν τα παραπάνω ισχύουν σωρευτικά,  η μη χαρτοσήμανση του δανείου μπορεί να παραβλεφθεί και να γίνει δεκτή η κάλυψη τεκμηρίου από τη Δ.Ο.Υ.

Θα θέλαμε να τονίσουμε σε αυτό το σημείο πως ελεγκτές της εφορίας κατά καιρούς κάνουν αποδεκτά αποδεικτικά από εμβάσματα τραπέζης ή άλλα σχετικά έγγραφα παρεπόμενα μια τραπεζικής συναλλαγής, ως απόδειξη σύναψης δανειακής σύμβασης του συναλλασσόμενου. Έτσι ενίοτε ο φορολογούμενος μπορεί να καλύψει τα τεκμήριά του. Όμως δυστυχώς δεν υπάρχει πάγια τακτική από πλευράς Φορολογικής Διοίκησης στην αξιολόγηση τέτοιων τραπεζικών αποδεικτικών. Η θέση μας είναι δεν είναι δυνατόν από άποψη ισονομίας μεταξύ των φορολογούμενων να μην υπάρχει ομοιόμορφη αντιμετώπιση αντίστοιχων περιπτώσεων από όλους τους ελεγκτές και καλούμε το Υπουργείο να εκδώσει σχετική Εγκύκλιο οδηγία για να διασαφηνίσει το θέμα αυτό οριστικά.

Δ. Θεώρηση στη ΔΟΥ - Απόδοση χαρτοσήμου

Η υποχρέωση θεώρησης αφορά τους επιτηδευματίες (πλέον ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα) και όχι τα λοιπά  φυσικά πρόσωπα οι οποίοι δεν υποβάλλουν για θεώρηση τη σύμβαση αυτή. Ουσιαστικά η θεώρηση του εγγράφου στην Δ.Ο.Υ. αποτελεί η χαρτοσήμανση του δανείου η οποία πρέπει να λάβει χώρα εντός 5 ημερών από την κατάρτιση και υπογραφή του δανείου. Σε περίπτωση σύναψης δανείου μεταξύ ιδιωτών που λειτουργούν ως επιτηδευματίες υποχρεούται βάσει της παρ.16, άρθρου 8 του Ν.1882/1990 για την υποβολή του εν λόγω δανείου στην τριμηνιαία κατάσταση συμφωνητικών (η υποβολή τους γίνεται πλέον ηλεκτρονικά μέσω gsis-ΦΕΚ Β 246/17.2.2015). Η μη υποβολή του δεν επηρεάζει την ισχύ του δανείου όσον αφορά το δικαστικό επίπεδο διεκδικήσεων (ΑΠ 1638/2001).

Δ. Χαρτοσήμανση και απόδοση χαρτοσήμου

Τα δάνεια μεταξύ ιδιωτών και μεταξύ ιδιώτη και επιτηδευματία υπόκεινται σε τέλος χαρτοσήμου 3% (+20% υπέρ ΟΓΑ) σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15 παρ. 5 γ, 15 παρ. 1α , 13 παρ. 1α, του Κώδικα Χαρτοσήμου. Το χαρτόσημο αυτό είναι αναλογικό καθώς υπολογίζεται επί της χρηματικής αξίας που αναφέρεται στη δανειακή σύμβαση (άρθρο 2 του Π.Δ. της 28.7.1931). Χαρτόσημο επίσης οφείλεται και από την εξόφληση των τόκων της δανειακής σύμβασης. Τα δάνεια που συνάπτονται και εκτελούνται στην αλλοδαπή απαλλάσσονται του τέλους χαρτοσήμου (οι καταβολές του δεν γίνονται σε ημεδαπό τραπ. κατάστημα).

Επιπλέον αν συναφθεί έντοκο δάνειο και το προϊόν του δανείου ο οφειλέτης το δανειοδοτήσει περαιτέρω σε τρίτους εντόκως, θα οφείλονται τέλη χαρτοσήμου επί των τόκων και των δύο δανείων, γιατί απορρέουν από δύο διαφορετικές και αυτοτελείς δανειακές συμβάσεις. Όσον αφορά τα δάνεια στα οποία συμβάλλεται άτομο με την επιχειρηματική του ιδιότητα , η απόδοση του οφειλόμενου χαρτοσήμου γίνεται εντός του πρώτου δεκαπενθήμερου του επόμενου μήνα που έγινε η εγγραφή στα λογιστικά βιβλία (άρθρο 3 του Π.Δ. της 28.7.1931). Το αποδεικτικό πληρωμής υπέρ Δημοσίου για το τέλος χαρτοσήμου πρέπει να αναφέρει τα ουσιώδη στοιχεία της δανειακής σύμβασης και να προσαρτάται επί αυτής. Υπόχρεος απόδοσης χαρτοσήμου είναι αυτός που καθορίζεται ελεύθερα από την σύμβαση. Σε περίπτωση μη καθορισμού αυτό καταβάλλεται από τον οφειλέτη του δανείου.

Ε. Υπολογισμός, δήλωση και φορολόγηση τόκων. Ύψος επιτοκίου και άτοκος δανεισμός.

Εκτός από την υποχρέωση απόδοσης του κεφαλαίου, ο δανειολήπτης ενδέχεται να υποχρεούται σε καταβολή τόκων.

Ε1. Άτοκο δάνειο

Τόκοι δεν οφείλονται οπωσδήποτε, το δάνειο δηλαδή, καθαυτό, μπορεί να είναι άτοκο. Ακόμη και σε περίπτωση άτοκου δανείου, αν ο οφειλέτης καταστεί υπερήμερος ως προς την αποπληρωμή του, ο δανειστής μπορεί να απαιτήσει τόκους υπερημερίας. Το επιτόκιο πρέπει να συμβαδίζει των συναλλακτικών ηθών και να μην είναι καταχρηστικό. Αν το δάνειο είναι άτοκο η φορολογική αρχή μπορεί να αναζητήσει τεκμαρτούς τόκους ως εισόδημα του δανειστή. Οι τεκμαρτοί τόκοι μπορεί να υπολογιστούν βάσει του ελάχιστου επιτοκίου που ισχύει στα έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου τρίμηνης διάρκειας παρά την μη πρόβλεψη που υπάρχει για το θέμα αυτό στον Ν.4172/2013.

Ε2.Φορολόγηση έντοκου δανείου

Οι τόκοι θα φορολογηθούν στο όνομα του δανειστή ως εισόδημα, βάσει των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 40 του ΚΦΕ, με συντελεστή 15%. Στους φορολογητέους τόκους συμπεριλαμβάνονται και τυχόν τόκοι υπερημερίας που μπορεί να απορρέουν από το ιδιωτικό συμφωνητικό.

Ε3. Φορολογική δήλωση εισοδήματος από τόκους

Το ποσό του δανείου που θα δοθεί από τον δανειστή στον δανειζόμενο αποτελεί τεκμήριο διαβίωσης και θα πρέπει να δικαιολογείται από τα εισοδήματα του έτους ή από εισοδήματα παρελθόντων ετών και θα καταχωρηθεί στην δήλωση της οικείας χρονιάς  στον κωδικό 759-760 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος το ποσό που αφορά το χρεολύσιο στον κωδικό  781-782 και το ποσό των τόκων στους κωδικούς 667-668.

Από την πλευρά του δανειζόμενου το ποσό της επιστροφής του δανείου και οι τόκοι-τόκοι υπερημερίας που μπορεί να προκύψουν από αυτό αποτελεί τεκμήριο και θα καταχωρηθεί στους κωδικούς 727-728 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Στην περίπτωση που το δάνειο είναι άτοκο ως τοκοχρεωλυτική απόσβεση δανείου και συνεπώς ως τεκμήριο διαβίωσης θα υπολογιστεί μόνο το ποσό της αποπληρωμής δόσης του δανείου. Το αρχικό ποσό του δανείου που θα χρησιμοποιηθεί ως κάλυψη τεκμηρίων θα καταγραφεί στον κωδικό 781-782.

1Επιχειρηματικά είναι τα δάνεια που χορηγούνται προς ατομικές επιχειρήσεις, προσωπικές εταιρίες και κεφαλαιουχικές εταιρείες. Ας σημειώσουμε εδώ πως το δάνειο που λαμβάνει η ατομική επιχείρηση-ελεύθερος επαγγελματίας είναι επιχειρηματικό εφόσον σκοπός του είναι η υποστήριξη των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων. Το παραπάνω υπήρξε ζήτημα που απασχόλησε έντονα τα δικαστήρια καθώς πολλοί υπήρξαν οι επαγγελματίες που για να ενταχθούν στον νόμο Κατσέλη προσπάθησαν να παρουσιάσουν τον δανεισμό τους ως ιδιωτικό και όχι επιχειρηματικό.

2Εδώ υπάρχει ένα θέμα για το αν καταγραφή που έγινε σε βιβλία εταιρείας για δανειακή σύμβαση (που μπορεί να καταρτίστηκε και να εξοφλήθηκε στο εξωτερικό) τεκμαίρεται ότι η σύμβαση αυτή καταρτίστηκε στην Ελλάδα οπότε φορολογείται και στην Ελλάδα, μια άποψη που εντάσσεται στην πάγια θέση της Διοίκησης ότι θεωρεί εκ των προτέρων φοροφυγά τον ιδιώτη επιχειρηματία και τον υποχρεώνει να αποδεικνύει την αθωότητά του αντί η αθωότητά του να αποτελεί το τεκμήριο. Προτείνουμε να ανατρέξετε στις αποφάσεις του ΣτΕ 3639/2013 και ΣτΕ 124/2014 όπου υποστηρίζεται πως το τέλος χαρτοσήμου είναι καταβλητέο επί συμβάσεων των οποίων η εξόφληση γίνεται στην Ελλάδα (ακόμη κι αν η εντολή του εμβάσματος δίδεται από το εξωτερικό αλλά ο τελικός παραλήπτης λογαριασμός είναι ελληνικός).

Πηγή: www.taxheaven.gr 

22/02/2016

apodeixeis 2

Σκηνή πρώτη. Συνεργείο της εφορίας έχει στήσει καρτέρι έξω από ιατρείο και περνάει από κόσκινο τους πελάτες- ασθενείς που εξέρχονται. Μετά από αναμονή τριών ωρών οι ελεγκτές διαπιστώνουν ότι κανείς από τους πελάτες του γιατρού δεν είχε πάρει απόδειξη. Μπαίνουν στο ιατρείο, ο γιατρός παραδέχεται την παράβαση αλλά οι εφοριακοί δεν μπορούν να του κόψουν πρόστιμο γιατί το νέο ποινολόγιο τους δένει τα χέρια.

Σκηνή δεύτερη. Συνεργείο της εφορίας κάνει ντου σε παραθαλάσσια ταβέρνα και διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει απόδειξη ούτε για δείγμα. Ο κατά τα άλλα συμπαθής εστιάτορας γελάει κάτω από τα ευμεγέθη μουστάκια του γιατί γνωρίζει ότι θα πέσει στα μαλακά, καθώς το πρόστιμο θα είναι ασήμαντο. 

Αυτή είναι λίγο ως πολύ,  έστω καθ’ υπερβολή, η νέα πραγματικότητα για τις ελεγκτικές υπηρεσίες,  οι οποίες βιώνουν μια από τις πιο άστοχες αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία: Tην κατάργηση της αυτοτελούς παράβασης και προστίμου για τη μη έκδοση αποδείξεων. Τι άλλαξε και μετατρέπει σε φιάσκο τη μάχη των αποδείξεων; Ενώ ως τώρα έπεφτε «καμπάνα» 250 ευρώ για κάθε απόδειξη που δεν κοβόταν, πλέον ο ελεγκτής πρέπει να υπολογίζει το ΦΠΑ που αναλογεί σε κάθε είδος ή υπηρεσία και να επιβάλει πρόστιμο ίσο με το 50% αυτού του ΦΠΑ.

Ας δούμε πρακτικά πώς λειτουργεί αυτό στις παραπάνω χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Στην ταβέρνα,  αν υπάρχουν 10 τραπέζια χωρίς αποδείξεις,  το πρόστιμο με το παλιό σύστημα θα ήταν 2.500 ευρώ,  ενώ τώρα ο εφοριακός πρέπει δει τι έφαγαν και τι ήπιαν οι πελάτες, να υπολογίσει το ΦΠΑ και μετά να βάλει πρόστιμο στο 50% αυτού του ΦΠΑ. Αν όλα τα τραπέζια έκαναν λογαριασμό 1.000 ευρώ, με αναλογούντα ΦΠΑ 230 ευρώ,  το πρόστιμο θα είναι μόλις 115 ευρώ και αντιλαμβάνεται κάνεις γιατί γελάει ακόμα ο εστιάτορας. 

Στην περίπτωση του γιατρού τα πράγματα είναι ακόμα πιο τραγικά, καθώς οι ελεγκτές δεν μπορούν να επιβάλλουν καν ως πρόστιμο το 50% του ΦΠΑ, αφού οι γιατροί δεν υπάγονται σε ΦΠΑ!

Η γραμμή του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι οι δύο παραβάτες θα μπουν στη μαύρη λίστα της εφορίας κι ότι ναι μεν δεν υπάρχει αυτοτελής παράβαση για τη μη έκδοση αποδείξεων αλλά οι περιπτώσεις αυτές παραπέμπονται για τακτικό έλεγχο για απόκρυψη εισοδήματος. Ο αντίλογος από έμπειρους ελεγκτές συνοψίζεται στη φράση «ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι», με την επισήμανση ότι είναι άλλο να μειώνεις τα πρόστιμα για να αυξάνεται η εισπραξιμότητα τους κι άλλο να αφοπλίζεις τις ελεγκτικές υπηρεσίες.

Πηγή: www.iefimerida.gr

Συνέντευξη Μιχάλη Κούπκα στο ΣΚΑΪ:
Συνέντευξη Μιχάλη Κούπκα στο ΣΚΑΪ:

17/02/2016

Δείτε την συνέντευξη του Μιχάλη Κούπκα, Προέδρου του Συλλόγου Εφοριακών Ν. Θεσ/νίκης - Κιλκίς - Χαλκιδικής, στο ΣΚΑΪ για τους προπηλακισμούς σε συναδέλφους και την έλλειψη προαστασίας μας κατά την διάρκεια των ελέγχων, καθώς και για τη μάχη που δίνουμε καθημερινά ενάντια στη φοροδιαφυγή.

16/02/2016

forologikos odhgos

Διαβάστε τον πλήρη Φορολογικό Οδηγό για τις φετινές δηλώσεις εδώ

Πηγή: www.e-typos.gr, Εφημερίδα:"ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ"

15/02/2016

diafylaxh bibliwn kai stoixeiwn

Ένα τεράστιο θέμα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι και η διαφύλαξη των φορολογικών τους αρχείων για αρκετά χρόνια, αφού η υποχρέωση αυτή, πέρα από τη δέσμευση χώρων, δημιουργεί και κινδύνους απώλειας εγγράφων, με τις προκύπτουσες συνέπειες. Ήδη, υπό κανονικές συνθήκες, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται σε διαφύλαξη των βιβλίων και στοιχείων τους για έξι χρόνια, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Επειδή όμως το θέμα αυτό, λόγω του πλήθους των διατάξεων από φορολογικές ρυθμίσεις  διαφόρων περιπτώσεων και ετών είναι αρκετά ασαφές και πολύπλοκο, θεωρούμε χρήσιμη την ανάπτυξή του, πιστεύοντας ότι θα συμβάλουμε στην κατανόησή του και, κατ’ επέκταση, στη σωστή εφαρμογή του από πολλές επιχειρήσεις.

Ας δούμε όμως τις σχετικές διατάξεις περί διαφύλαξης των βιβλίων και στοιχείων. Σύμφωνα με την παρ. 1, του άρθρου 84, του Ν. 2238/1994, ο οποίος ίσχυε για χρήσεις έως 31/12/2013, «Η κοινοποίηση φύλλου ελέγχου, … δεν μπορεί να γίνει μετά την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης. Το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή του φόρου παραγράφεται μετά την πάροδο της πενταετίας». Ενώ στην παρ. 5, του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι «Αν δεν υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή δήλωση απόδοσης παρακρατούμενων φόρων ή δήλωση φόρου εισοδήματος …, το δικαίωμα του Δημοσίου να κοινοποιήσει το φύλλο ελέγχου ή την πράξη καταλογισμού φόρου …, παραγράφεται μετά την πάροδο δεκαπέντε (15) ετών από τη λήξη της προθεσμίας για την επίδοση της δήλωσης. Σε περίπτωση υποβολής των πιο πάνω δηλώσεων κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους πριν από την ημερομηνία λήξης του χρόνου παραγραφής, το δικαίωμα του Δημοσίου για την κοινοποίηση φύλλου ελέγχου παραγράφεται μετά την πάροδο τριετίας από τη λήξη του έτους υποβολής της δήλωσης».

Όσον αφορά στην εκπρόθεσμη υποβολή των προαναφερόμενων Δηλώσεων, το Έγγραφο Δ12Β 1171079 ΕΞ 17.12.2010 της Δ/νσης Φορολογίας Εισοδήματος, όριζε στην παρ. 4, ότι «… αν η δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ή η δήλωση απόδοσης παρακρατούμενων φόρων … δεν υποβληθεί μέσα στη νόμιμη προθεσμία, αρχίζει από τη λήξη της προθεσμίας αυτής η προβλεπόμενη δεκαπενταετής παραγραφή και το γεγονός αυτό δεν αναιρείται από τυχόν μεταγενέστερη υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις (σχετ. 1002057/12/Α0012/8.1.2007 διαταγή). Δηλαδή, … η υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης ισούται με τη μη υποβολή δήλωσης …».

Επομένως, εφόσον συνέτρεχε περίπτωση μη υποβολής εμπρόθεσμης Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών ή Νομικών Προσώπων ή Δήλωσης Παρακρατούμενων Φόρων, το δικαίωμα του Δημοσίου να κοινοποιήσει φύλλο ελέγχου ή πράξη καταλογισμού φόρου παραγραφόταν μετά την πάροδο δεκαπενταετίας από τη λήξη της προθεσμίας για την επίδοση της δήλωσης και όχι πενταετίας.

Σχετικά δε με την υποβολή Τροποποιητικής Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος ή Παρακρατούμενου Φόρου, δεν ασκεί επιρροή στο χρόνο παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλου ελέγχου, αφού καθοριστικό ρόλο έχει αποκλειστικά η ημερομηνία υποβολής της αρχικής Δήλωσης.

Οι ισχύουσες διατάξεις περί Φ.Π.Α. (παρ. 2, άρθρο 57, Ν.2859/2000) προβλέπουν ότι «… μπορεί να κοινοποιηθεί πράξη και μετά την πάροδο πενταετίας, όχι όμως και μετά την πάροδο δεκαετίας εφόσον: α) δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ή έκτακτη στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει υποχρέωση για υποβολή εκκαθαριστικής, …». Στην παρ.3 του ίδιου άρθρου διευκρινίζεται ότι εάν υποβληθεί εκπρόθεσμη εκκαθαριστική δήλωση,  «… το δικαίωμα του Δημοσίου για την κοινοποίηση των πράξεων των άρθρων 49 και 50 παρατείνεται ή αναβιώνει αναλόγως, ώστε ο υπολειπόμενος χρόνος για την παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου προς επιβολή φόρου να μην είναι μικρότερος των τριών (3) ετών από τη λήξη του έτους εντός του οποίου υποβλήθηκε η δήλωση».

Ομοίως, η υποβολή τροποποιητικής Εκκαθαριστικής Δήλωσης δεν επηρεάζει στο χρόνο παραγραφής, εφόσον η αρχική έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.

Με το Ν. 3091/2002 (παρ. 18, άρθρο 19), όπως ισχύει σήμερα, «Για υποθέσεις φόρου εισοδήματος, φόρου προστιθέμενης αξίας και λοιπών παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών και εισφορών των προσώπων του άρθρου 2 του Π.Δ. 186/1992 …, σε βάρος των οποίων έχουν εκδοθεί και κοινοποιηθεί αποφάσεις επιβολής προστίμου Κ.Β.Σ., για έκδοση εικονικών ή πλαστών φορολογικών στοιχείων ή λήψη εικονικών ή νόθευση φορολογικών στοιχείων, μέχρι το χρόνο παραγραφής του δικαιώματος του δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής του φόρου, παρατείνεται το δικαίωμα αυτό για δύο ακόμη έτη πέραν του χρόνου που ορίζεται από τις οικείες κατά περίπτωση διατάξεις …».

Σύμφωνα με τα Ε.Λ.Π. (Ν. 4308/2014, ισχύς από 1/1/15), «Το σύνολο των λογιστικών αρχείων που η οντότητα τηρεί, … διαφυλάσσονται για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από: α) Πέντε (5) έτη από τη λήξη της περιόδου. β) Το χρόνο που ορίζεται από άλλη νομοθεσία … » (άρθρο 7, παρ.1).

Ο Κ.Φ.Δ. (Ν. 4174/2013, ισχύς από 1/1/14), αναφέρει ότι «Τα λογιστικά αρχεία, φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί, φορολογικές μνήμες και αρχεία που δημιουργούν οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί πρέπει να διαφυλάσσονται κατ' ελάχιστον: α) για διάστημα πέντε (5) ετών από τη λήξη του αντίστοιχου φορολογικού έτους εντός του οποίου υπάρχει η υποχρέωση υποβολής δήλωσης ή β) … έως ότου παραγραφεί το δικαίωμα έκδοσης από τη Φορολογική Διοίκηση πράξης προσδιορισμού του φόρου, … ή γ) έως ότου τελεσιδικήσει η απαίτηση της Φορολογικής Διοίκησης σε συνέχεια διενέργειας φορολογικού ελέγχου ή έως ότου αποσβεστεί ολοσχερώς η απαίτηση λόγω εξόφλησης».

Συμπερασματικά, βάσει των δύο προαναφερόμενων διατάξεων, για χρήσεις μετά την 1/1/2014, τα βιβλία και στοιχεία διαφυλάσσονται για έξι έτη από το τέλος της χρήσης που αφορούν.

Ειδικότερα, το Υπουργείο Οικονομικών, σε σχετικό ερώτημα για το χρόνο διαφύλαξης των βιβλίων και στοιχείων στην υπ’ αριθμόν ΔΕΛ Ζ ΚΦΑΣ 1137542 ΕΞ απάντησή του, στις 21/10/2015, αναφέρει ότι « … τα βιβλία και τα στοιχεία των διαχειριστικών χρήσεων έως και το 2007 που παραγράφονται την 31.12.2013, καθώς και της χρήσης 2008 που παραγραφόταν την 31.12.2014, είτε πρόκειται για ανέλεγκτες υποθέσεις είτε για υποθέσεις που έχουν ελεγχθεί ή περαιωθεί με οποιαδήποτε ρύθμιση και έχει εξοφληθεί ή θα εξοφληθεί το σύνολο της οφειλής, δύνανται να καταστραφούν εφόσον δε συντρέχει οποιοσδήποτε λόγος παράτασης ή μεγαλύτερης παραγραφής όπως αναφέρθηκε αμέσως παραπάνω ... ».

Σχετικά δε με το χρόνο παραγραφής, έως τις 31/12/2015, υπήρχε υποχρέωση διαφύλαξης των βιβλίων και στοιχείων της χρήσης που έληγε στις 31/12/2009 και για  τις οποίες δεν είχε εκδοθεί Εντολή Ελέγχου ή Εισαγγελική Παραγγελία ως τις 31/12/2015.

Επιπρόσθετα, σε περίπτωση που νόμιμα, τηρουμένων των προϋποθέσεων που θέτουν οι σχετικές διατάξεις, καταστραφούν τα βιβλία και στοιχεία της εταιρίας, δεν υπάρχουν κυρώσεις για τη μη διαφύλαξή τους ακόμη και σε περίπτωση που μελλοντικά προκύψει νέο στοιχείο που αφορά στις χρήσεις αυτές.

Τέλος, ακόμη και εάν υφίσταται εκκρεμοδικία που αφορά αποκλειστικά σε παλαιότερες χρήσεις, δεν επηρεάζεται ο χρόνος διαφύλαξης των βιβλίων και στοιχείων των μεταγενέστερων χρήσεων.

Πηγή: www.taxheaven.gr

09/02/2016

dikastes eisaggeleis

Παράθυρο για «ακύρωση» του Ασφαλιστικού στα δικαστήρια, αφήνουν οι δικαστές με ανακοίνωση στην οποία ασκούν σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για μια σειρά από θέματα. Το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων ζητεί «την άμεση απόσυρση διατάξεων που μειώνουν σε οποιονδήποτε βαθμό, είτε άμεσα είτε έμμεσα, τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις, επαυξάνοντας τις ασφαλιστικές εισφορές και είναι αλληλέγγυα στους αγώνες των Δικηγορικών Συλλόγων και όλων των κοινωνικών ομάδων, που πλήττονται από το προσχέδιο για τη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού Δικαίου».

 

Ειδικότερα, η ανακοίνωση της ΕΔΕ, αναφέρει τα εξής:

 

«Το καθεστώς των μνημονίων, που έχει επιβληθεί στη Χώρα μας οδηγεί, πλέον, σε αδιέξοδο. Μετά από έξι χρόνια παρατεινόμενης οικονομικής κρίσης, που ανέδειξε συγχρόνως θεσμική και αξιακή κρίση και διασάλευσης των αρχών του Κράτους Δικαίου και του Κράτους Πρόνοιας, από τις οποίες διαπνέεται η δημοκρατική έννομη τάξη μας, η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων, η οποία, ως θεσμικός φορέας, έχει υποχρέωση να παρεμβαίνει όχι μόνον επί ζητημάτων, που άπτονται της απονομής της Δικαιοσύνης αλλά και επί μείζονος και ευρύτερης δικαιοπολιτικής σημασίας θεμάτων, επισημαίνει τα ακόλουθα:

 

Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών έχει ξεπεράσει τα όρια της αυτοθυσίας προς τον σκοπό της οικονομικής διάσωσης της χώρας. Ωστόσο, συνεχίζεται η επιβολή νέων μέτρων (ασφαλιστικό - φορολογικό), που πλέον πλήττουν τον πυρήνα της αξιοπρεπούς διαβίωσης των πολιτών.

 

Η λογιστική αντιμετώπιση όλων των κρίσιμων τομέων της χώρας και ο προσανατολισμός μόνο στην κάλυψη δημοσιονομικών στόχων δεν αφήνει περιθώρια ανάπτυξης.

 

Η οικονομική διάσωση της χώρας δεν θα επέλθει με συρρίκνωση των δικαιωμάτων των πολιτών (δικαίωμα στην υγεία, στην παιδεία κλπ.), δεν θα επέλθει με τη θέσπιση ενός ασφαλιστικού συστήματος εισπρακτικού και μόνο χαρακτήρα, όπως αυτό που προωθείται, ούτε με την υπερφορολόγηση των πολιτών, με τον εξαναγκασμό σε μετανάστευση των νέων επιστημόνων, με το μαρασμό της ελληνικής επαρχίας και του αγροτικού τομέα και την φτωχοποίηση των πόλεων αλλά με τη σύνταξη ενός μακροπρόθεσμου προγράμματος ανάπτυξης της χώρας, με τη καθιέρωση ενός σταθερού φορολογικού συστήματος, που θα προσφέρει ασφάλεια σε πολίτες και επενδυτές, με τη σύνταξη ενός ανθρωποκεντρικού ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, με μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα, που θα πληρεί τις βασικές αρχές της ισότητας, της αναλογικότητας εισφορών-παροχών και της αλληλεγγύης των γενεών, που πρέπει να διέπουν κάθε ασφαλιστικό σύστημα.

 

Ειδικότερα ως προς το θεσμό της Δικαιοσύνης επισημαίνει τα ακόλουθα:

 

Η συνταγματικά κατοχυρωμένη παροχή έννομης προστασίας περιορίζεται συνεχώς, αφενός ως προς τις πλέον ευάλωτες κατηγορίες πολιτών με τη θέσπιση μέτρων εισπρακτικού χαρακτήρα (υψηλά παράβολα, ένσημα κλπ.), με συνέπεια να αμφισβητείται εάν το σύστημα απονομής της δικαιοσύνης στη χώρα μας υπηρετεί τις γενικές αρχές του Κράτους δικαίου διασφαλίζοντας όλα τα θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα και αφετέρου με τη μη συμμόρφωση της Πολιτείας σε αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις.

 

Η νομοθέτηση καθ' υπόδειξη των θεσμών και με έξωθεν παρεμβάσεις υποβαθμίζει την ποιότητα απονομής της Δικαιοσύνης.

 

Η συνεχιζόμενη άσκηση πολιτικής, κατά τρόπο που επιφέρει την υποβάθμιση του δικηγορικού λειτουργήματος και έχει ως συνέπεια την εξαθλίωση, οικονομική εξόντωση και εν τέλει την αναξιοπρεπή διαβίωση του συνόλου των δικηγόρων πλήττει τον ίδιο το θεσμό της Δικαιοσύνης, δεδομένου ότι οι δικηγόροι ως συλλειτουργοί στην απονομή αυτής συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του Κράτους Δικαίου και στην προάσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών.

 

Η Ελλάδα πρέπει να παύσει να αποτελεί το «οικονομικό πειραματόζωο της Ευρώπης», όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα έχουν επισημάνει μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

 

Η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων ζητεί την άμεση απόσυρση διατάξεων που μειώνουν σε οποιονδήποτε βαθμό, είτε άμεσα είτε έμμεσα, τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις, επαυξάνοντας τις ασφαλιστικές εισφορές και είναι αλληλέγγυα στους αγώνες των Δικηγορικών Συλλόγων και όλων των Κοινωνικών Ομάδων, που πλήττονται από το προσχέδιο για τη μεταρρύθμιση του Ασφαλιστικού Δικαίου».

 

Πηγή: www.imerisia.gr

top